با وجود افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر؛
کد خبر: ۴۱۰۱۰۵
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
0
بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های بین المللی آلودگی کربنی ناشی از سوخت‌های فسیلی با وجود تلاش کشور‌های مختلف برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان در حال رکوردشکنی است.

 آلودگی کربنی رکورد زد

مستند به گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، در سال گذشته میزان تولید کربن از طریق سوخت‌های فسیلی به بالاترین سطح خود طی یک قرن گذشته رسید و یکی از دلایل اصلی این رویداد کاهش ظرفیت تولید برقابی در بسیاری از کشور‌های جهان به دلیل خشکسالی بود.

 

افزایش تولید کربن از طریق سوخت‌های فسیلی در حالی رقم خورد که کشور‌های مختلف در قالب توافقنامه‌های آب و هوایی تلاش می‌کنند میزان تولید این نوع آلاینده را به حداقل برسانند.

 

به گفته پژوهشگران برای تحقق اهداف برنامه‌های مرتبط با محدود کردن افزایش دمای جهانی و مقابله با تغییرات آب و هوایی لازم است تا کاهش انتشار کربن که عمدتاً از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود، با شدت بیشتری دنبال شود.

 

بررسی‌های جدید آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد انتشار دی‌اکسیدکربن جهانی حاصل از سوخت‌های فسیلی و تولید سیمان در سال گذشته میلادی ۱.۱ درصد افزایش یافت و به رکورد ۳۷.۴ میلیارد تن رسید.

 

افزایش شتابان میزان دی اکسید کربن در سطح جهان در حالی است که دهه گذشته میلادی گرم‌ترین دهه تاریخ نامگذاری شد و همچنان روند افزایش دمای جهانی نگرانی‌های فراوانی را به ویژه در ارتباط با تغییرات آب و هوایی ایجاد کرده است.

 

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نیز با اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از کشور‌های جهان تلاش کردند تا با روی آوردن به سمت انرژی‌های پاک همانند انرژی خورشیدی به کاهش نرخ رشد گاز‌های گلخانه‌ای کمک کنند، اما بازگشایی اقتصاد چین و نیز افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بسیاری از کشور‌ها با هدف جبران کمبود تولید برقابی منجر به افزایش تولید دی اکسید کربن در جهان شده است.

 

مستند به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته میلادی دست کم ۴۰ درصد از افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که معادل چیزی حدود ۱۷۰ میلیون تن دی اکسید کربن است، مربوط به اقدامات بسیاری از کشور‌ها برای جایگزینی انرژی برقابی با سوخت فسیلی بود.

 

این آژانس با تاکید بر اینکه در صورت عدم جبران کمبود انرژی برقابی با سوخت‌های فسیلی، بسیاری از کشور‌ها با کمبود شدید برق در سال ۲۰۲۳ رو به رو می‌شدند، اضافه کرد کشور‌های توسعه یافته به ویژه آمریکا، چین و اتحادیه اروپا به دلیل سهم زیاد در تولید گاز‌های گلخانه ای، لازم است اقدامات بیشتری را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در پیش بگیرند، کشور‌هایی که البته در سال‌های گذشته نیز اقدامات مهمی را در این حوزه عملیاتی کرده‌اند و به عنوان نمونه تنها در کشور چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ درصد از وسایل نقلیه برقی شدند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۹ درصد سوخت کشور را تولید می کنیم (+فیلم)

 

این گزارش حاکی است، کشور ایران نیز با وجود سهم ناچیز در تولید گاز‌های گلخانه‌ای در میانگین جهانی، در سال‌های اخیر اقدامات پیش دستانه‌ای را با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در پیش گرفته و قرار است طی برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تا ۳۰ هزار مگاوات (یک سوم کل ظرفیت نامی تولید برق) افزایش یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: